4/14/2013

Everyday Expressions (Percakapan Sehari-hari)

Could i speak to you for a minute? Dapatkah saya berbicara sebentar dengan anda?
Can you spare me a moment? Dapatkah anda meluangkan waktu sebentar?
Are you very busy? Apakah kamu sangat sibuk?
Is Mr. X free to see me? Apakah tuan punya waktu luang utuk menemuiku?
Have you an appointment with him? Apakah kamu punya janji dengan dia?
May i interrupt you for a minute? Bolehkah saya menyela waktu anda sebentar?
Can i help you? Dapatkah saya menolong anda?
Can i trust you? Dapatkah saya mempercayai anda?
Do you remember me ? Apakah anda masih mengingat saya?
I know you by sight. Saya mengenal anda dari jauh.
Didn't we meet here before? Bukankan kita pernah bertemu disini sebelumnya?
I will not keep you long. Saya tidak akan menahan anda lama-lama.
There's someone who wants to see you. Ada seseorang yang akan bertemu anda.
Tell him to wait a minute. Kakatakan padanya untuk menunggu sebentar.
May i ask you a question? Bolehkan saya bertanya kepada anda?
Are you ready? Apakah anda siap?
Are you sure? Apakah anda yakin?
Are you satisfied? Apakah anda merasa puas?
Is she disappointed? Apakah dia merasa kecewa?
Don't try to persuade me ! Jangan coba membujuk aku !
she's pretending. Dia sedang berpura-pura
Enjoy yourself !Santaikanlah (Gembirakanlah) dirimu.
Make yourself at home ! Anggaplah anda berada di rumah sendiri.
Don't hurry ! Janganlah terburu-buru !
Relax, my friend ! Tenanglah kawanku !
Will you come along with me? Sudikah anda ikut denganku?
Take your girl friend with you. .Bawa sertalah teman wanita anda
Let's Relax ! Mari bersantai !
let's get going ! Marilah kita mulai !
It's your turn. Ini giliran anda.
Don't be confused. Jangan Bingung.
Don't try to deceive me. Jangan coba untuk menipu aku.
Be careful of him. Berhati-hatilah terhadap dia.
Don't be trapped by him. Jangan sampai terjebak olehnya.
Don't tease her. Janganalah mengusiknya.
Leave her Alone. Tinggalkan dia sendiri.
Be sure to meet me at four o'clock. Pastikan untuk bertemu saya pukul 4.

No comments:

Post a Comment